Direktlänk till inlägg 2 november 2009

Så där ja, vaccinerad blev...

Av Elvira - 2 november 2009 15:00

..jag, av bara farten.


Några arbetskompisar här skulle plötsligt iväg här, och jag fick lite panik..kontrollbehovet ni vet;)

-Hallå, var ska ni? Jag vill också följa med!!

Å ett tu tre satt jag också inpackad i bilen, på väg till vaccineringen, snacka om tanke-handling-konsekvens, i omvänd ordning, och snabba impulsiva beslut..på si så där 20 sekunder!

*L*


Jag i nötskal alltså, som vanligt.


Men för att återgå till interferonet då..


Jo, jag har ju många runt mig som gått igenom behandlingen, och lika många som brutit den pga biverkningarna.

Och i ärlighetens namn, så har jag inte ens övervägt att be att få behandlingen,förrän ganska nyligen..

Så idag ringde jag, och fixade en remiss, för att iallafall typbestämma min Hepatit..

Och OM jag nu har den "lätta" varianten, som man "bara" behandlar i 6 månader, ja..då ska jag överväga det..


Å nu när jag sitter och skriver det här, så diskuterar de här intill mig, en kille som ska börja sin behandling snart,

och det jag hör är att det inte finns ett enda konstaterat fall, där det överförts via sexuella kontakter?


Que?


Ähhh...måste forska lite till, återkommer igen


Kram kram



 
 
Ingen bild

Synnöve

3 november 2009 13:21

Hej vännen.Det stämmer med hep C,det smittar inte vid sexuellkontackt.Jag jobbar med detta på sahlgrenska.Vi har flera par som levt med den ena som har det och inte den andra.Ingen blev smittad utan det är vid blod.jag blev lite konfunderad när jag hörde detta och hade då ett långt samtal med Dr på min arbetsplats om detta och det stämde.Läkarna ger inga derekitv till en Hep c parient mer än om att det är blodsmitta.Så du kan lugnt ha det mysigt utan att smitta eller bli smittad av Hep C. Kram S

 
Henrik

Henrik

3 november 2009 22:01

Jag vet en kvinna som säger att hon blev smittad sexuellt.

Kramare Henrik

http://www.myspace.com/base431

 
Ingen bild

Elvira

4 november 2009 08:51

vet ni vad min spontana gissning är?
Utan att vara fräck och påstå att någon talar osanning?

Min alldeles egna personliga ide, är att det antagligen finns ett mörkertal här..ni vet, som av en eller annan anledning, väljer att inte erkänna eget missbruk..

Men oavsett vad, så ska jag kolla om min går att bli av med!
=))

Kram

 
Ingen bild

Marcus

4 november 2009 14:10

Risken att bli smittad vid samlag är liten, men kondom skall ändå användas vid icke fasta förhållanden. Det är ovanligt att en smittad gravid kvinna överför smittan till sitt barn. Med avancerad laboratoriemetodik kan man nuförtiden med ganska stor säkerhet bedöma om en patient med hepatit C läkt ut sin infektion. /smittskyddsinstitutet
Konstig kommentar från Synnöve som säger sig arbeta på Salhgrenska, läs på innan du uttalar dig. Det finns dokumenterade fall av överförd Hepatit C genom sexuell kontakt

 
Ingen bild

synne

5 november 2009 09:18

Hej E.
Varför skulle jag fara med osanningar ang Hep C ?? Till Marcus vill jag säga att jag skulle utan att vara rädd för att bli smittad av Hep C ha samlag med en som har hepC. För enligt vår överläkare som forskat i detta vidhåller att man utan kan ha samlag utan risk för att bli smittad. Tyvärr har denna info ej kommit ut till patienter som blev smittad för många år sedan,dom fick till sig att det smittade.Men som sagt forskningen går vidare och vi lär oss alla något nytt på vägens gång.Kram S





























 
Ingen bild

Elvira

5 november 2009 11:16

Förstår att det finns en massa olika teorier kring detta..
Vet ibland inte riktigt på vilket ben jag ska stå heller, men klart är ju att jag inte vill ta risken, oavsett hur liten den är, att smitta mina nära o kära.

Framför allt, så känns det nog bättre, att kunna ta blodprov, gå till tandläkare osv, utan att behöva deklarera att "här kommer en gammal knarkare"

har kanske inga problem med att berätta om min bakgrund, men helst inte som det absolut första jag säger..
Ja, ni förstår nog.

Sen att helt kunna släppa tanken på att smitta andra, bortom alla tvivel..ja, det är nog en ganska skön känsla..

Kram kram

 
Henrik

Henrik

6 november 2009 00:13

Kvinnan som påstod det jobbade också på Sahlgrenska, men med konstbefruktning. Hon påstod också att hennes Hepatit läkt ut och hon var därför immun och kunde ha oskyddat sex med mig.

Jag har en svårbotad variant från mellanöstern (?) min läkare har rått mig att inte behandla så länge mina levervärden är bra. Det kommer nya och bättre behandlingsmetoder som inte ger så svåra biverkningar.

Mina senaste flickvänner har följt med och träffat läkaren och blivit informerade om att sex är riskfritt, det smittar bara genom blod.

Jag känner också ett gift par som inte visste om att mannen var smittad i 20 år, hon blev inte smittad. Och hon berättade väldigt målande om finnklämning och sårvård m.m där man tycker att smittrisken måste varit stor.

Klämkram Henrik

http://www.myspace.com/base431

 
Ingen bild

marcus

7 november 2009 10:04

Synnöve...om det du pratar om skulle vara färdig forskat om så skulle inte smittskyddsinstitutet säga det de säger eller hur? Du kanske kan tala om vad din läkare heter så ringer jag gärna och får det bekräftat. Det finns en risk att bli smittad och om man själv avgör att den är liten och jag kommer att ha sex utan skydd så är det upp till en själv. Men som smittad är man skyldig att tala om det för den man ska ha sex med. Det är ett ansvar man måste ta.

Marcus

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elvira - 28 februari 2015 19:14

  Jag söker styrka inte för att bli starkare än min syster utan för att kunna kämpa mot min största fiende- Mig själv.... ...

Av Elvira - 8 februari 2015 15:08

..om mig själv..   Hopplöst!  Rent destruktivt vansinne.....   sabbar allt, sånt jag hade...sånt jag har...å sånt jag lite smått börjat önska mig.... Men jag är FUCKED UP, med stora bokstäver..långt värre än jag ens trodde va möjligt.. ...

Av Elvira - 2 december 2014 02:45

"Wearing The Inside Out" From morning to night I stayed out of sightDidn't recognize I'd becomeNo more than alive I'd barely surviveIn a word...overrunWon't hear a soundFrom my mouthI've spent too longOn the inside outMy skin is cold To the human t...

Av Elvira - 12 maj 2013 01:34


..bara för att visa att jag kunde skriva smörja på ett sätt som va bättre än hans "patetiska egofixerade skitblogg", ja, då bör han absolut kunna få ett eget inlägg, kan man tycka.. <så -Jag kommer aldrig glömma ditt sätt att kalla mig...

Av Elvira - 12 maj 2013 00:17

..kanske flera år lång, utan att jag märkt det..   hittar ingen annan rimlig förklaring, å förklaringar måste ju ALLTID hittas,  men inget som förklarar  varför jag under sista veckan flera gånger hajat till över mina egna tankar.   Som att j...

Ovido - Quiz & Flashcards