Direktlänk till inlägg 21 december 2008

Till Tomten/ Linda

Av Elvira - 21 december 2008 21:42

Känner att det är enklare att skriva så här,än att försöka "tränga in mig" i kommentarsrutan..

Hehe

Antagligen lika mycket plats, men det känns mer ..nåja..

Till dina frågor..

Tur att jag hade lite betänketid, medan jag åkte hem.

Någonstans så känner jag att jag vill försöka svara så klokt jag kan på din kloka fråga..

"Vad anser du om ärlighet för ärlighetens skull?" skriver du..

Nej, jag tror inte på ärlighet, för ärlighets skull..

Inte om jag nu , tänker tillbaks till tiden med Johnny..å jag antar att det är vad du har i tanken?

Ärlighet för mig, är något som ger mig frihet..har ju som du kanske förstår levt lääänge i en ganska förljugen låtsasvärld..

Så ärlighet är en ganska ny upplevelse, både att vara, och att få den tillbaks..

Ärlighet är något jag tror på till 110%- no doubt!

MEEEN, ett stort men, det jag upplevde som så uppfriskande ärligt med Johnny, skulle jag kanske sätta andra ord på idag..med lite eftertanke, lite distans..

Men då kommer vi in på det du kallar "ärlighet med ödmjukhet, med målet att vara konstruktiv"

Jag vet ju att han läser det jag skriver, att hans dotter gör det..mfl..så jag avstår från att gå in på det mer, för att jag i mitt ärliga uppsåt inte ska såra andra...

Hoppas att du är med, på tankebanan här..Gissar att du läser hans blogg, med tanke på dina frågor..känns ju inte helt tagna från luften, utan tanke..


Jag tror att jag kan bli svår att följa, eller mitt resonemang, men du får väl fråga igen, så får jag försöka förtydliga mig..*L*

För att uttrycka det kort, jag uppskattar ärlighet, jag försöker verkligen själv att vara det..men jag har inget behov av att få någons "sanningar" nerkörda i halsen "till frukost lunch å middag.." (ärlighet för ärlighetens skull ?) eller att själv vara kränkande, eller göra andra illa under "ärlighetens flagg"


*pust*


Suck..jag undrar verkligen om jag ens kom i närheten av att svara på frågan ändå..?

*L*

Hope so...kan känna att det är enklare att svara på frågor öga mot öga, än i skrift, för det kan va svårt att få till nyanserna liksom...


Sen undrade du om vi fortfarande är vänner eller inte..jo, vi pratar med varann, är inte osams, det finns inga olösta knutar kvar så, men vi är ganska olika, har i de flesta fall flera miiiil mellan våra tankar om saker, å våra värderingar..så vänner..definitionsfråga kanske...?

Hehe..skulle nästan bli tvungen att ha en skala 1:10..men då kom vi in på det där med att köra onödiga sanningar i halsen på andra..


Hoppas som sagt du blev klokare..å tack för att du gav mig en "funderare"..


God Jul till dig med.. 




 
 
Ingen bild

Linda

22 december 2008 00:09

Tack för ditt svar, jag har följt båda era bloggar till och från, och jag är väl vad man kan kalla en bloggperiodare, jag bloggar inte själv men följer andras bloggar, jag tycker att det är supermodigt att lämna ut sina tänkar och känslor och få dessa kommenterade och kritiserade osv, och det är väl själva iden med offentliga bloggar till viss del. Jag kan säga att jag blev klokare av ditt svar och ditt resonemang är i linje med min egen uppfattning, det är en stor fråga! Svår att svara på märkte jag när jag själv började fundera på frågan. Att ha en åsikt och vara ärlig är inte svårt i sig. Att kunna argumentera sakligt, från olika perspektiv och att vara självkritisk till sina argument, det är svårare. Det gör du, och det bla därför jag gillar med din blogg. Det var väl därför jag med nyfikenhet undrade över din åsikt om detta ämne. Nu är jag very trött så nu får det vara nog med detta för idag! Sov gott, tjingeling

 
Ingen bild

Elvira

22 december 2008 01:00

Hellooo igen..
Va bra då :) att det gav lite klarhet.. helt klart en spännande fråga i sig...
Tusen tack för dina ord, blev verkligen jätteglad! Kommer förmodligen leva på dem en hel vecka nu*ler* ( att se saker från olika perspektiv, är något jag verkligen försöker lära mig, tränar, tränar, för mig är det lite definitionen av "klok"..så då blev dina ord en jättekomplimang-tack)
Sov så gott då..ska straxt försöka göra det samma...Nattinatt

 
Paula

Paula

22 december 2008 11:26

Men halloj, vilken svår fråga du lyckats svara på. *ler*

Kan inte annat än instämma, och jag tycker att det är himla onödigt att gå omkring och ge kränkande kommentarer med försvar att "det är ju ändå sant". Sån ärlighet ger jag inte mycket för. Men i övrigt är jag likadan, försöker vara ärlig utan att för den skull såra i onödan, även om man ibland måste såra.

Ja ja, hur som helst, bra svar. :-)

http://lso.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Elvira

22 december 2008 13:20

Hihi...fasen va kul..känner mig riktigt klok nu ju!!! Får väl snart överslag..till äkta hybris ..fniiss, gillar ordet.."hybris"..låter lite avancerat så..*L*

Tack tack snälla..

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elvira - 28 februari 2015 19:14

  Jag söker styrka inte för att bli starkare än min syster utan för att kunna kämpa mot min största fiende- Mig själv.... ...

Av Elvira - 8 februari 2015 15:08

..om mig själv..   Hopplöst!  Rent destruktivt vansinne.....   sabbar allt, sånt jag hade...sånt jag har...å sånt jag lite smått börjat önska mig.... Men jag är FUCKED UP, med stora bokstäver..långt värre än jag ens trodde va möjligt.. ...

Av Elvira - 2 december 2014 02:45

"Wearing The Inside Out" From morning to night I stayed out of sightDidn't recognize I'd becomeNo more than alive I'd barely surviveIn a word...overrunWon't hear a soundFrom my mouthI've spent too longOn the inside outMy skin is cold To the human t...

Av Elvira - 12 maj 2013 01:34


..bara för att visa att jag kunde skriva smörja på ett sätt som va bättre än hans "patetiska egofixerade skitblogg", ja, då bör han absolut kunna få ett eget inlägg, kan man tycka.. <så -Jag kommer aldrig glömma ditt sätt att kalla mig...

Av Elvira - 12 maj 2013 00:17

..kanske flera år lång, utan att jag märkt det..   hittar ingen annan rimlig förklaring, å förklaringar måste ju ALLTID hittas,  men inget som förklarar  varför jag under sista veckan flera gånger hajat till över mina egna tankar.   Som att j...

Ovido - Quiz & Flashcards