Direktlänk till inlägg 29 juli 2008

kom ju på att jag fick egen gloria i lokalpressen för en vecka sen...Här är artikeln

Av Elvira - 29 juli 2008 16:28

Kris unga får egen källarlokal

Finspång

Kris ungdomsverksamhet växer i Finspång. Under hösten får ungdomarna chansen att utforma sin egen lokal.

Lokalen i Kris källare på Kalkugnsvägen ser spartansk ut, inredningen består just nu av grå väggar och bruna soffor. Det ska det snart bli ändring på.
- Det har gått att ha film- och spelkvällar här nere, men lokalen ser ju inte rolig ut. I höst kommer ungdomarna att få rusta den som de vill ha den. De har pratat om graffitimålningar på väggarna, berättar Elvira Lindell, ansvarig för Kris i Finspång.
"Som ringar på vattnet"
Unga Kris vänder sig till ungdomar från 13 till 25 år. I Finspång, som är en filial till Norrköping, finns 18 medlemmar. Den största gruppen har precis slutat nian, men medlemmarna är spridda över hela åldersspannet. Grundidén är att hjälpa ungdomar som hamnat på glid men verksamheten är öppen för alla.
- Från början var det tre eller fyra unga som dök upp. De började ta med sig kompisar och sedan har det spridit sig som ringar på vattnet. Ungdomarna söker upp oss.
Elvira Lindell berättar att medlemsskaran innehåller både unga med problem och unga som lever vanliga "Svensson-liv". Det är en del av organisationens styrka.
Föräldrar tveksamma
- Vi hade en väldigt lyckad brännbollsturnering i början av juli. Grejerna vi gör är sådant som kan locka alla ungdomar. Det är en del av tanken. De som är på glid inser kanske att de egentligen vill ha Svensson-livet.
Har ni stött på några fördomar från föräldrar?
- Några föräldrar har varit lite tveksamma till att barnen kommer hit, men det har gått att prata ut om. I övrigt har reaktionerna
i Finspång varit jättepositiva.
Ett grundläggande syfte med Unga Kris är att fungera som ett nätverk fritt från droger och kriminalitet. Den sociala biten är viktig. Genom att lyssna och finnas till hands kan medlemmarna hjälpa varandra att hålla sig på den smala vägen.
- Det vi kan göra för ungdomarna är främst att finnas där, lyssna och stötta.
Ibland händer det att ungdomar tycker Krismedlemmarnas bakgrund gör dem häftiga. De upptäcker snabbt att det inte finns något tufft i ett ha ett kriminellt förflutet, menar Elvira Lindell.
- Vi fungerar som lysande exempel på hur det går när det tuffa och coola slår över och blir något annat.
Redan resultat
Efter sommaren ska Kris öppettider utvidgas. Om någon vill komma förbi och prata efter skoldagen ska det vara möjligt. Trots att verksamheten är ny
i Finspång finns redan positiva erfarenheter.
- I slutet av vårterminen var det en kille som kom förbi varje dag och berättade om betyg och resultat. Det var en strulig kille som började göra bra ifrån sig. När sådant händer är det nära till glädjetårar.
 Fakta KrisKris står för Kriminellas revansch i samhället. Det är en kamratförening bestående av före detta kriminella eller missbrukare som bestämt sig att bryta med sitt gamla liv och försöka ta tillbaka en plats i samhället.
Tanken är att hjälpa människor som friges från fängelse att hålla sig borta från kriminalitet och droger, genom att erbjuda dem ett nytt hederligt och drogfritt socialt nätverk.
Kris hjälper bland annat till med sysselsättning, boendefrågor samt ordnar myndighets- och sociala kontakter till dem som behöver.
Unga Kris fokuserar på åldrarna 13 till 25 år och arbetar både förebyggande och med att hjälpa unga som redan är på glid.

Håkan Pettersson 0122-150 03 hakan.pettersson@nt.se

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elvira - 28 februari 2015 19:14

  Jag söker styrka inte för att bli starkare än min syster utan för att kunna kämpa mot min största fiende- Mig själv.... ...

Av Elvira - 8 februari 2015 15:08

..om mig själv..   Hopplöst!  Rent destruktivt vansinne.....   sabbar allt, sånt jag hade...sånt jag har...å sånt jag lite smått börjat önska mig.... Men jag är FUCKED UP, med stora bokstäver..långt värre än jag ens trodde va möjligt.. ...

Av Elvira - 2 december 2014 02:45

"Wearing The Inside Out" From morning to night I stayed out of sightDidn't recognize I'd becomeNo more than alive I'd barely surviveIn a word...overrunWon't hear a soundFrom my mouthI've spent too longOn the inside outMy skin is cold To the human t...

Av Elvira - 12 maj 2013 01:34


..bara för att visa att jag kunde skriva smörja på ett sätt som va bättre än hans "patetiska egofixerade skitblogg", ja, då bör han absolut kunna få ett eget inlägg, kan man tycka.. <så -Jag kommer aldrig glömma ditt sätt att kalla mig...

Av Elvira - 12 maj 2013 00:17

..kanske flera år lång, utan att jag märkt det..   hittar ingen annan rimlig förklaring, å förklaringar måste ju ALLTID hittas,  men inget som förklarar  varför jag under sista veckan flera gånger hajat till över mina egna tankar.   Som att j...

Ovido - Quiz & Flashcards