Direktlänk till inlägg 17 november 2008

Hittade en blogg igår...

Av Elvira - 17 november 2008 10:14

.. skriven av en exheroinist.

Det som fick mig att fastna, va hennes tankar, om att fd missbrukare, informerar på skolor. Hennes syn på saken va, att man ger ungarna signaler, som att det är ok att knarka i 20år, för titta på mig-jag kunde ju lägga av.

Grubblade på det en stund, första gången jag hör just det argumentet faktiskt..

Sen pratade jag med en vän om det, och fick veta att det är ca 5% av alla missbrukare som lyckas lägga av, å sen låta bli att ta upp drogen igen, med andra ord- 95 av 100 lyckas inte!!

Nu är ju detta något jag jobbar med, så klart jag blir partisk, men VEM i hela världen, kan på ett mer trovärdigt sätt, berätta om alla baksidor av medaljen, all misär, alla konsekvenser, än någon som varit där?

Soctanten? Kuratorn? Någon annan som inte har en susning, och som ungarna definitivt aldrig skulle identifiera sig med!?

Tro mig, att när jag har mina kids på jobbet, å pratar med dem, så är det knappas någon förskönande bild de får, men inte heller skrämselpropaganda...å de lyssnar, garanterat utan att tycka det är något de vill ha!!

Minns själv, hur jag nästan hånflinade, när det va droginfo i skolan när jag va liten, där man sa att "farligt, farligt-du dööööör"  -va fasen, jag visste ju att det inte va sant, för jag hade ju provat, massor, å det syntes ju inte på mig...?!!

Nä, jag tror visst man ska informera, för jag VET att de lyssnar, och tar åt sig, så länge man ger dem en någorlunda verklig bild. Rätta mig gärna, jag kan ta det!!



 
 
Paula

Paula

17 november 2008 11:44

Hej hej, kikar tillbaka. Kul blogg du har. :-)

Jag har ganska nyligt lyssnat på en sån drogföreläsning av en fd heroinist, och jo, man lyssnade. För den verkligheten han kunde beskriva, den var helt sanslös. Hemsk. Och han är en av dom som åker runt på skolor, och jag känner att barn kommer nog lyssna på han med. Så jag tycker att det är bra. För när jag gick på skolan, då var det poliser som kom och så fick man se hur knark såg ut och luktade och så sa dom i stort sett att det var farligt, thats it. Gav inte så stor effekt.

Ha en bra dag, och lycka till med allt. :-)

http://lso.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Elvira

17 november 2008 11:56

Åhh, tack tack, medhåll är nog nästan det bästa jag vet;)
Då är vi iallafall två med samma åsikt, å så klart vi har rätt:D
Tack för titten förresten!!

 
Ingen bild

Helena

17 november 2008 18:39

Jag håller emd..helt klart....jag tar bort min blogg ikväll , men vi hörs ju ändå...kjam

 
Ingen bild

R

17 november 2008 20:25

Hej vännen vqart uppringd av en pråst i dag i från ljunsbro .som ville att vi skulle komma o informera 60 av deras konfermander om konsekvenserna av ett missbruk o jobbett o ta sig tillbaka o han tror att vi kan göra det bra, kram kram

 
Ingen bild

Elvira

17 november 2008 21:20

Hello Helena..du, jag saknar den faktiskt redan massor...
Hoppas dina tapeter blir bra, å att de blir bra väldigt snart..målarkillar är jobbiga att ha hemma länge, nåja, kan ju va skoj åxå hehe... Stor kjam

 
Ingen bild

Elvira

17 november 2008 21:21

Jaha, fasen, va skoj!! Vilka "vi" förresten? Grubbskan? I suppose.. blir ju säkert superbra-som alltid! Vi vet ju att det vi gör fungerar..hade bara ett spår av tvivel igårkväll, men det gick över med lite eftertanke... Stora kramar

 
peter

peter

18 november 2008 00:07

Jag är själv ute å föreläser... å har hållt på i rätt många år med det nu... vi får vara rädda om oss och inte "gå loss" på all den bekräftelse vi kan få när vi föreläser... å så tycker jag (det är min personliga åsikt)att det är ganska viktigt att ärligt berätta om hur få av våra vänner som lyckas bryta sig loss ur missbruket och hur lätt det är att flippa loss i något annat beroende... å hur vår sjukdom egenligen ser ut... jag gör mitt bästa för att få dem som lyssnar att se människan bakom drogerna... att det inte är någon större skillnad på de som lyssnar och mig... en annan grej som jag är väldigt öppen med är att berätta min sanning... och den är ju att droger aldrig varit mitt egentliga problem utan bara ett symtom... drogerna var ju lösningen för mig och min pajade självkänsla... att de sedan gav mig konsekvenser som var för jävliga är ju en helt annan sak... det var ju när jag tog bort drogen som verkligheten kom på besök.
(((kram)))
peter

http://vagava.blogg.se

 
Ingen bild

Elvira

18 november 2008 08:01

Tack snälla Peter, för att du berättar..
Det med bekräftelsen är nog väldigt sant..hmm..
Nu har jag plötsligt 1000 frågor till dig,så jag ska genast kika in på din blogg och titta *ler*
Stor kram tillbaks // E

 
Ingen bild

Helena

18 november 2008 10:42

Målarkillarna är hemm idag med...10 poängare...Blev alldeles till mig t trsorna igår! men fint blir det iallafall. Har sovit borta inatt! Hoppas det är bra med dig! Kram

 
Ingen bild

Elvira

18 november 2008 13:22

Tsss, va skoj! Grattis till ögongodiset då:)
Kjam kjam

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elvira - 28 februari 2015 19:14

  Jag söker styrka inte för att bli starkare än min syster utan för att kunna kämpa mot min största fiende- Mig själv.... ...

Av Elvira - 8 februari 2015 15:08

..om mig själv..   Hopplöst!  Rent destruktivt vansinne.....   sabbar allt, sånt jag hade...sånt jag har...å sånt jag lite smått börjat önska mig.... Men jag är FUCKED UP, med stora bokstäver..långt värre än jag ens trodde va möjligt.. ...

Av Elvira - 2 december 2014 02:45

"Wearing The Inside Out" From morning to night I stayed out of sightDidn't recognize I'd becomeNo more than alive I'd barely surviveIn a word...overrunWon't hear a soundFrom my mouthI've spent too longOn the inside outMy skin is cold To the human t...

Av Elvira - 12 maj 2013 01:34


..bara för att visa att jag kunde skriva smörja på ett sätt som va bättre än hans "patetiska egofixerade skitblogg", ja, då bör han absolut kunna få ett eget inlägg, kan man tycka.. <så -Jag kommer aldrig glömma ditt sätt att kalla mig...

Av Elvira - 12 maj 2013 00:17

..kanske flera år lång, utan att jag märkt det..   hittar ingen annan rimlig förklaring, å förklaringar måste ju ALLTID hittas,  men inget som förklarar  varför jag under sista veckan flera gånger hajat till över mina egna tankar.   Som att j...

Ovido - Quiz & Flashcards