Direktlänk till inlägg 15 februari 2009

En seriös å allvarlig fundering..

Av Elvira - 15 februari 2009 20:39

..har jag..


Jag ska på begravning på fredag, min dotter vill följa med..


Jag har varit på ganska många begravningar senaste åren, å inte ett enda barn har varit med..som jag har förstått det, för att det är tungt för ungar att se så mycket sorg.


Men nu undrar ju jag, för faktiskt..jag tycker nog att min dotter ska få följa med, att se ledsna vuxna är väl okej? Jag menar, någon vi brydde oss mycket om är död, är det då inte ok att vara ledsen?

Varför ska inte barn få se det?


Nä, jag har nog funderat klart..vill hon följa med,

 så ska hon följa med.punkt


Kram






 
 
pekkelipekk

pekkelipekk

15 februari 2009 20:50

Jag kan inte se nån anledning till att barn inte ska få följa med på begravning. Jag själv gick på 4 begrvaningar mellan att jag var 9-12, och jag har inte skadats av det. Barn skadas väl inte av att se hur livet är i verkligheten?!

http://pekkelipekk.bloggagratis.se

 
Kicki

Kicki

15 februari 2009 21:01

Tycker absolut du tar rätt beslut!!...mina barn har varit med på begravningar och visst blir det ledsamt och frågor...men VARFÖR hålla de borta???...tror att det kan va lättare för dem att förstå när de får va med än att en person BARA försvinner ifrån dem!!

http://gammtackan.blogg.se

 
Ingen bild

Elvira

15 februari 2009 21:57

Jupp, så får det bli, kiddon följer med!!
Tack!

Tycker nog åxå att det är ganska självklart..

Det va inte sååå länge sedan jag hörde hur en lillkille INTE fick följa med på sin morbrors begravning, just för att det va så tungt, å att man va rädd för att det "skulle gå överstyr"

Nä, hon följer som sagt med..



 
Ingen bild

s...

15 februari 2009 22:00

klart att hon ska få följa med om hon vill. jag hade med mina pojkar på begravningar.. det är bara bra att dom får se vad som händer. kan vara lite jobbigt att behöva sitta stilla, men kände hon honom så är det klart att hon ska med. så får du oxå ett väldigt stort stöd från henne. helt okej att se dig ledsen med vet du ;)
ta hand om er..
kram

 
peter

peter

15 februari 2009 22:02

Vill din dotter följa med på begravning så tycker jag verkligen att hon ska få det... när jag var liten så fick jag inte följa med på min farmors begravning och det skulle jag inte vilja ge till mina barn... för jag tyckte om min farmor jättemycket och hadenog mått bra av få vara riktigt ledsen för att hon försvann...

... om man ska kunna vara riktigt glad så behöver man nog kunna vara riktigt ledsen också...

(((kram)))
peter

http://vagava.blogg.se

 
Ingen bild

Elvira

15 februari 2009 22:18

Åh va tusan va bra, alla tycks va rörande eniga här!!

Ja, å det tyngsta är ju någonstans ändå över..eller det jag inbillar mig är det tyngsta, att förklara..eller FÖRSÖKA förklara, varför han inte orkade leva mer.
Men att få vara ledsen för det kan nog vara ganska "helande"..inbillar jag mig..
Kan ju känna att jag har lite svårt själv att tänka "klart" i det här...


Kramar

 
Paula

Paula

15 februari 2009 23:54

Instämmer med alla föregående.
Är nog bra för barn att också få sörja och få göra ett avslut.
Jag tycker nog att en begravning ska vara för alla, oavsett ålder.

http://lso.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Helena

16 februari 2009 08:26

Vill hon följa med så tycker jag att hon ska få göra det! Det fixar hon...kjam

 
synne

synne

16 februari 2009 08:35

Det är ju självklart att barnen ska gå på begravning. Vi som vuxna kan ju inte hindra våra barn från att få sörja och ta adjö.Mina barn har varit med varje gång det är en nära som gått bort.Dom har upplevt det positivt,som du säger ser vuxna gråta och kan gråta själva.Min minsta son var fem år när hans mormor gick bort.Jag hade vårdat henne hemma hos henne. Så när Tim vakna på morgonen så berättade jag att mormor var död.Han undra var hons kropp var.Jag svara att den är kvar i mormors lägenhet. Då vill jag se mormor och säga hej då sa han. då blev jag lite skraj för hon hade legat död ett antal timmar då.Men jag kolla henne och hon såg fin ut så Tim gick in satte sig på golvet och titta så sa han till mig får jag röra henne. Ja sa jag men mormor är kall nu .Det gör inget sa han och ställde sig upp och klappa mormor och gav henne en puss. Så jag tror det är viktigt att barn får göra sina avslut dom med.Kram S

http://synne.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Elvira

16 februari 2009 10:55

Ja, Helena, hon ska följa med, så får det bli...
Vilken fin berättelse Synne..tack!

Märkligt egentligen att jag ens funderade över det, för i dagsljuset idag så känner ju jag åxå hur självklart det är, att hon ska följa med..

Kram kram


 
sniglon

sniglon

16 februari 2009 19:49

Du gör rätt;) Som vanligt! Det som känns rätt för Er är rätt fö just Er;)

*kramar massor*..

Sniglon

http://www.sniglon.wordpress.com

 
Ingen bild

Elvira

16 februari 2009 20:13

"Som vanligt"...va gullig du är Snigel..tack!
Å stooora kramar tillbaks..

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elvira - 28 februari 2015 19:14

  Jag söker styrka inte för att bli starkare än min syster utan för att kunna kämpa mot min största fiende- Mig själv.... ...

Av Elvira - 8 februari 2015 15:08

..om mig själv..   Hopplöst!  Rent destruktivt vansinne.....   sabbar allt, sånt jag hade...sånt jag har...å sånt jag lite smått börjat önska mig.... Men jag är FUCKED UP, med stora bokstäver..långt värre än jag ens trodde va möjligt.. ...

Av Elvira - 2 december 2014 02:45

"Wearing The Inside Out" From morning to night I stayed out of sightDidn't recognize I'd becomeNo more than alive I'd barely surviveIn a word...overrunWon't hear a soundFrom my mouthI've spent too longOn the inside outMy skin is cold To the human t...

Av Elvira - 12 maj 2013 01:34


..bara för att visa att jag kunde skriva smörja på ett sätt som va bättre än hans "patetiska egofixerade skitblogg", ja, då bör han absolut kunna få ett eget inlägg, kan man tycka.. <så -Jag kommer aldrig glömma ditt sätt att kalla mig...

Av Elvira - 12 maj 2013 00:17

..kanske flera år lång, utan att jag märkt det..   hittar ingen annan rimlig förklaring, å förklaringar måste ju ALLTID hittas,  men inget som förklarar  varför jag under sista veckan flera gånger hajat till över mina egna tankar.   Som att j...

Ovido - Quiz & Flashcards