Alla inlägg den 4 januari 2009

Av Elvira - 4 januari 2009 18:21

..rökning..eller brist på/undvikande av rökning..


Ringde Marit, min jobbistjej, som slutade röka för..nja, snart två månader sen..

Hur som helst så krävde jag ett ärligt svar, på hur länge det är "jävligt" att inte röka, å hon sa tre veckor!

*suck*

Det är ganska länge det, men det va ju ärligt iallafall..


Nu har jag iallafall spanat runt lite på nätet, å det tycks faktiskt vara sant.

Snabbast blir man av med abstinensen, vid ett direkt bryt, då tar det en till en o en halv vecka.

Det jag inte lyckas få fram, är hur i hela världen man kan ha abstinens (upp till en månad) om man ändå stoppar i sig ersättningsnikotin?


Sen läste jag att nikotin ger mycket starkt fysiologiskt och psykologiskt beroende, i samma grad som heroin och kokain..fan, inte underlig att det händer saker då..

Ganska lugnande tom..känns mer legitimt att vara "synd om" då..

Både nikotinberoende o nikotinabstinens klassas förresten idag som sjukdom!!

Allt mitt nya vetande får jag från folkhälsoinstitutet, tycker jag känns tryggt, för allt de säger är väldans beprövat å sant.. ;)


Så om någon nu tycker att det börjar bli mycket slutaröka gnäll här, så är jag ledsen, men all forskning pekar på, att det är så det kommer att se ut ett tag..


Såg förresten en helt underbar "feelgood"film på 4-an innan idag.

Blev riktigt lycklig en stund (ack så lättpåverkad-I Know)

Handlade lite om att man inte ÄR sina misstag, att man kan göra dundermissar i sitt liv, men se dem för vad de är, å fortsätta vidare..nåja, i min förvridna hjärna, så handlade den om det *ler*


Ha en bra kväll alla

Kram



Av Elvira - 4 januari 2009 13:27

..har jag 8 hela dygn utan rökning!!

Hah!!


Men det har knappast gått så lekande lätt, å framförallt de sista dagarna har ju varit katastrof.

Lite bakvänt ju, det ska ju enligt konstens alla regler vara värst de första tre dagarna-mina första tre gick riktigt bra..iallafall om jag jämför med de sista nu..

Kanske för att jag varit så inställd på att det skulle vara svårt i början, inbillade mig att det skulle finnas en magisk gräns liksom.."Nu har det gått 72 timmar, nu ska röksuget vara borta" å så insikten om att SÅ lätt bryter man inte en invand vana..


När jag hade varit drogfri nästan ett år, drabbades jag av en riktig sorg..alltså, ni vet, en sådan som man kan känna när man mister någon riktigt nära..

Jag fick höra att det va just "sorg"å tyckte själv att det lät ganska befängt, men nu , ja faktiskt redan då nästan, inser jag ju att det är precis vad det är.


Faktiskt så är det lite samma lika med ciggen nu..

Jag menar inte att drogerna,  va min bästa vän, eller en del av mig, men det va ju något som alltid va på prio ett liksom..likadant med ciggen nu..


De har tröstat mig, varit med mig i alla lägen, genom glädje, sorger, rejäla kriser, de har varit med mig på fester å riktigt tjoiga skojjigheter.

De har gett mig tillfälle till små pauser, lite andrum ibland, tom när jag va inlåst, å inte fick träffa en levande själ på flera månader, så visste jag att jag skulle fixa det med, för jag fick ju" iallafall röka" i cellen.

Hjärnan , tanken, å hjärtat GICK att stänga av, så länge jag bara fick ha cigg

Så de  va sällskap, bundsförvanter, trygghet..


De har varit med som avslut på en massa goda middagar, å de har väckt mig på morgnarna..för att inte tala om alla trevliga människor man träffat på tillställningar där man måst röka ute..ja,  redan i rökrutan som skolunge ju..

Well..inte underligt att det känns då, i mer än tre dygn?


Lite vemodig saknad så, huhh..ser själv vad jag skriver, shit, värsta kärleksbrevet till giftpinnarna ju. *ler*

Verkligen skrivet av "Elvira,en beroende-ut i fingertopparna"

kram kram


Av Elvira - 4 januari 2009 11:49

Alla ni fina människor, som stöttar peppar å backar upp mig, i mitt galna tilltag med rökningen*ler*

Blev helt varm inuti när jag slog på datorn å såg allt ni skrivit..å dessutom alla fina ord å alla styrkekramar som skickats via cyberspace hela veckan!

Nu ska jag vara attans försiktig här, men jag inbillar mig faktiskt att det känns lite bättre idag..jo, det gör det faktiskt:)

 Jag ska passa på att chilla lite, som jobbkidsen säger, men kommer tillbaks..när Körslagsreprisen är slut *ler*

Stooora kramar

Ovido - Quiz & Flashcards